Mistyczny Trust Rank

Jedyny parametr do analizy linków, jedyny by nad SERP’ami zawładnąć. Trust Rank czy naprawdę istnieje, czy jest to jedynie kolejna machina pieniężna, kolejny pomysł zdolnego marketingowca.

Google nie potwierdziło istnienia tego parametru. Jest jednak wiele narzędzi, które go mierzą. Każde niestety ma inną metodę wyliczania Trust Rank co znacząco przekłada się na liczby.

Może to być wymysł również wywodzący się bezpośrednio ze środowiska SEO. Porzućmy na chwilę koncepcję, że ktoś chce dobrze zarobić i zrobił niebywałe zamieszanie wprowadzając pojęcie Trust Rank’u.

Algorytm TrustRank stworzył Jan Pedersen z Yahoo, wpółpracując z Uniwersytetem Stanforda. Stworzyli algorytm, który uznano za najlepszy do wykrywania stron będących spamem.

Algorytm został rzekomo opracowany dla Search Quality Team Google, które jak wiemy boryka się ze spamem, często robiąc przy tym bałagan. Informacja ta jest niepotwierdzona jednak.

Algorytm Trust Rank nie akceptuje wszystkich linków. Wartość parametru jest podnoszony dla danej witryny w raz z pozyskiwaniem kolejnych linków ze stron o wysokim Trust Rank. Strony internetowe o niskim Trust Rank linkujące do naszej strony obniżają go nam.

Jeżeli Google korzysta z tego algorytmu oznacza to że linki jednak mogą szkodzić – linki nawet te naturalne.

Ciekawą sprawą jest również fakt, że linkami mającymi wpływ na Trust Rank są również te z atrybutem nofallow. Z logicznego punktu widzenia jest to bardzo mądre założenie. Spamerzy nie tracą czasu na tego typu linki, ponieważ liczy się dla nich jedynie efekt.  Blogerzy, webmasterzy stosują na swoich stronach parametry nofallow, bojąc się panicznie przed utratą mocy strony, a w efekcie spadkiem pozycji. Przez Google nofallow stało się standardem, a tworzone w sposób naturalny linki stały się w nienaturalny sposób modyfikowane.  Wszystko dyktowane lękiem.

Jeżeli algorytm wykorzystuje linki nofallow do budowania opinii o stronie to sięgnął do potężnej, niedocenionej kopalni danych, gdzie rzesza stron jest polecana bezinteresownie, a w oczach użytkowników internetu są naprawdę cenne.

Są opinie twierdzące że Trust Rank jest następcą parametru Page Rank, który to określa wartość strony na podstawie linków, wieku i innych czynników. Obecnie Page Rank nie wpływa na wyniki wyszukiwania i nie do końca jest obiektywną opinią na temat strony.

Często wartościowe strony mają niski Page Rank, a te służące do spamowania wyższy. Nie mniej wrzucając do worka 100 stron, a następnie układając je według Page Rank uzyskamy w miarę dobry ciąg stron posegregowanych od tych bardziej wartościowy do mniej wartościowy. W naszym ciągu jednak na pewno kogoś też pokrzywdzimy  i nie ustawimy tak jak na to zasługuje. Przykładem takiej witryny może być popularny, niemiecki sklep internetowy otto.de – ma Page Rank równy dwa 🙂

Trust Rank wydaje się być dokładniejszy. Bierze pod uwagę zaufanie do sąsiadów witryny, głosujących na nią. Nie które wskaźniki dodają do całości wiek domeny, oraz szacowaną liczbę odwiedzin.

Najpopularniejszymi miernikami Trust Rank są narzędzia moz.com oraz seomastering.com. Wyniki są różne lecz zgodne. Jeżeli na moz.com strona ma wysoki wskaźnik, to na seomastering.com też będzie dobry.  Tutaj wystarczy grupę stron porównać jednym narzędziem, gdy je poukładamy według wysokości TR to uzyskamy bardziej obiektywny wynik niż mierząc tę samą grupę według Page Rank.

Jak ma się do wyników wyszukiwania w Google. Ze stroną o niskim Page Rank na wysokich pozycjach na popularne frazy spotkałem się, nie spotkałem się jednak ze stroną w Top Google o niskim Trust Rank.

Czy Google korzysta z tego algorytmu czy nie, potrafi on lepiej ocenić wartość strony niż Page Rank, a to czyni go bardzo wartościowym parametrem przy naszej prywatnie ocenie stron np.: katalogów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *